För att genomföra ett lyckat e-postutskick krävs en del förarbete.
Här har vi samlat en del frågor som du bör ställa dig innan du börjar skriva innehåll och samla bilder till ditt utskick.
Syfte
För att kunna genomföra ett effektivt e-postutskick så krävs ett noggrant förarbete. Det första man bör göra är att fundera igenom syftet med utskicket.
- Varför ska vi göra detta utskick?
- Vad är det egentligen vi vill uppnå?
Målgrupp
Sammanställ så mycket ni kan om er målgrupp. Är det så att målgruppen
spretar för mycket bör man fundera igenom möjligheten att dela upp och
skicka flera utskick. På så sätt kan man anpassa innehåll så att det
bättre tilltalar mottagaren. Bra att veta är att det finns lagar om hur och till vilka man får skicka e-post, läs mer på
konsumentverkets hemsida.
- Hur ser målgruppen ut?
- Vad är de intresserade av?
- Finns det någon gemensam nämnare mellan dessa personer?
- Hur fångar vi målgruppens intresse?
- Har vi en e-postlista?
- Hur fångar vi upp prenumeranter?
- Hur ofta vill målgruppen ha informationen
Koncept
Arbeta fram en idé och ett koncept för era utskick. Fördela ytorna med
olika typer av innehåll. Förbered så ni vet vad som ska vara med varje
gång, samt vilka inslag som bara ska vara med ibland. När det gäller
innehåll och disposition så behöver man testa sig fram för att hitta det
som passar målgruppen.
- Vad vill vi förmedla?
- Vilken typ av artiklar ska vi ha?
- Vilka inslag ska vara med i varje utskick?
- Vilken typ av bilder ska vi använda?
- Hur ofta ska vi skicka ut?
När du besvarat ovanstående frågor börjar du bli redo att utforma innehållet till ditt nyhetsbrev.
Fler tips till dig som vill knåpa själv hittar du under Tips.
Inga kommentarer.