Catharina, du är ju högskoleutbildad webbredaktör och certifierad av Google. Hur gör man för att bli lika framgångsrik som Blondinbella eller Gina Dirawi?
- Oj, det var en svår fråga! Men frågan är om du vill bli lika framgångsrik? Hinner du ta hand om alla dina fans? För det är vad det handlar om, en modern sorts kändisar som under en period av sina liv ägnar all sin tid åt att bygga upp sin blogg eller närvaro i sociala medier. Förvisso marknadsför de samtidigt kläder, smink eller andra produkter, men allting är uppbyggt runt den egna imagen. Det kan funka för livsstilsbranschen, till exempel inom träning eller dietprodukter. För försäkringar, hantverkstjänster eller webbyråer funkar det i allmänhet sämre.
Finns det någon lärdom man kan dra av de här framgångarna?
- Vad man än gör i livet kräver det tid, engagemang och hjärta. De här personerna bjuder på sig själva och jobbar mer eller mindre heltid med att göra sig kända. Men de träffar också rätt målgrupp för sina syften. Har du en webbyrå eller vvs-firma behöver du inte 250 000 följare i tonåren. Du behöver ex antal kunder som får ditt företag att blomstra.
Så hur får jag mitt företag att blomstra?
- Får man fråga vad du jobbar med? Du är småföretagare i Enköping? Grunden är naturligtvis en hållbar affärsidé kombinerad med en professionell och sökmotoroptimerad hemsida. Vad du än sysslar med behöver du en hemsida med bra och förtroendeingivande innehåll, där de viktigaste sökbegreppen får varsin egen sida. Säg att du säljer ridhjälmar i Enköping, då behöver du skapa en sida som heter just Ridhjälmar Enköping. Om du säljer ridhjälmarna över hela landet blir det knepigare, då får du komplettera med Google AdWords-annonser. Konkurrensen på sökordet ”ridhjälmar” blir annars för stor.
Vad är skillnaden mellan vanlig Google-optimering och Google AdWords-annonsering?
- När man skapar innehåll där man lyfter fram ett viktigt sökbegrepp för att komma högt på Google, då tar Google inte betalt för att visa dina sidor bland sökresultaten. Om man däremot skapar rena reklamannonser runt sökord, som visas bland Google-annonserna, då tar Google betalt per klick. Det är ett effektivt och förhållandevis prisvärt sätt att synas, ett riktigt bra komplement till vanlig optimering som vi också arbetar med och ofta rekommenderar.
Har du fler tips?
- Vilken marknadsföringsmetod som är bäst varierar naturligtvis från företag till företag. Att bygga upp en kundkrets handlar ju inte enbart om en hemsida och om Google, det får du se som delar i ett större marknadsföringstänk. När vi gör webbanalyser för våra kunder tittar vi alltid på vad som kan löna sig bäst för just det företaget, i förhållande till de resurser som företagaren just nu vill satsa på det.
Men mer konkret då? Vad kan jag göra?
- Har du till exempel visitkort med din webbadress att dela ut? Mun mot mun-metoden och kunder som talar gott om ditt företag och dina produkter är naturligtvis guld värt. Upp med det på hemsidan, lyft fram autentiska kundcitat! Låt oss göra spännande intervjuer med dina kunder som vi lägger upp på din hemsida. Och har du testat Facebook-reklam?
Nej, hur funkar det?
- Om du har en företagssida på Facebook kan du betala en slant för att utvalda inlägg ska visas som reklam även till andra än de som redan följer dig på Facebook. Det fina i kråksången är att du kan välja ut exakt vilken målgrupp som ska se inläggen. Säg att du vill att tjejer mellan 13 och 50 i Uppsala ska se din annons för ridhjälmar under mellandagsrean. I ett sådant fall är Facebook-reklam faktiskt mycket bättre än Google AdWords-reklam. Dessutom är det betydligt enklare, det fixar du själv.
Men kan ni på Smode hjälpa mig att komma igång?
- Självklart. Det gör vi så gärna.
Vill du också ha hjälp med att nå kunderna ännu bättre? Beställ någon av våra tjänster direkt eller kontakta oss så tar vi fram en plan tillsammans.
0171 - 510 50
0171 - 510 50
Inga kommentarer.