"Det är roligare att jobba med något man älskar än att längta till tiorasten." Ungefär så sa du en gång för fem år sedan. Är det lika roligt att jobba med webb idag?
- Ja, absolut. Jag har fått stor användning för min utbildning inom visuell kommunikation. Men design för tryck är egentligen någonting helt annat än webbdesign, så det har varit lärorika år. Idag har vi också många fler kunder än för fem år sedan och det har varit fantastiskt att följa deras utveckling. Det företag jag hade kundmöte med på min allra första dag ligger mig särskilt varmt om hjärtat.
Vad är annorlunda på Smode idag, om man jämför med hur det var för fem år sedan?
- Förutom att vi har fler kunder är vi också fler anställda. Då var vi två, nu är vi sex. Plus alla konsulter. Därför har vi tydligare ansvarsområden idag, även om det händer att man får hoppa in och göra lite allt möjligt. Vi gör också mer än bara webb numera, till exempel foto och film.
Just det, ni har ju ny fotostudio.
- Precis. Här kan kunderna boka in sig för produktfotografering, personalfoto och så vidare. Både foto och film har blivit mycket viktigare på hemsidor än vad det var 2010.
Filmar du själv?
- Det gör jag, även om det är foto som är just mitt område.
Vad gör du mer på företaget?
- Jag är i första hand ansvarig för support och förvaltning. Utöver det jobbar jag med vår egen marknadsföring, bildbehandling och utbildningar för våra kunder. Eftersom jag i grunden är utbildad till grafisk formgivare blir det också en hel del uppdrag med annonser, visitkort och liknande.
Berätta om kunderna. Har de blivit bättre på webb och data under de här åren, tycker du?
- Bra fråga. För fem år sedan var det viktigaste för kunderna att de fick en hemsida som de själva enkelt kunde gå in och ändra i. Många var lyriska för att det var så pass enkelt, men vi inrättade också en kundhörna för dem som kände att de behövde lite hjälp.
Idag har de flesta en hemsida som de kan uppdatera själva men många har inte tid till det. I stället erbjuder vi tjänster där vi intervjuar, fotograferar och uppdaterar hemsidan åt kunden. Det är väldigt populärt eftersom kunderna då kan ägna sig åt sitt och vi håller koll på hemsidan åt dem. Kundhörnan finns självklart kvar för dem som vill uppdatera själva men som vill ha supporten nära till hands.
Webben har ju också utvecklats otroligt på fem år. Julen 2010 var surfplattan årets julklapp och även smarta telefoner började bli vanligare. Vad har det inneburit för Smode?
- Självklart har vi fått anpassa oss till allt det nya. De sociala medierna har ju tillkommit, det kompletterar hemsidorna på ett helt nytt sätt. Och idag är sajterna vi bygger responsiva.
Responsiva - det innebär att hemsidorna anpassar sig till skärmstorleken?
- Exakt. Att hemsidan lägger sig snyggt även på en liten mobilskärm, och att texten är lätt att se och läsa.
Man hör ju en del om att databranschen är en grabbig värld. Hur har du upplevt det?
- Jag fick en kommentar av en kund nyligen om att det var trevligt att det var en tjej som svarade i telefonen på en webbyrå. Själv har jag inte upplevt det som en manlig bransch. Jag menar, när jag började här var vi två - en man och en kvinna. Idag är vi tre killar och tre tjejer anställda i företaget, och övervägande delen av våra konsulter är tjejer. Så åtminstone inom Smode har vi lyckats rätt väl med jämställdheten, kan man säga.
Det låter bra, tycker jag. Så vad är nästa stora grej för Smode?
- Vi jobbar allt mer med innehåll till webben, allt från film och foto till text och sökmotoroptimering. Detta för att kunna erbjuda en helhetslösning till kunden. Men vi kommer alltid att ha tekniken som vår grund, med utvecklare som kan bygga allt. Det är liksom Smodes kärna.
0171 - 510 50
0171 - 510 50
Inga kommentarer.