-Vi var i kris efter att under ett år försökt bygga en ny hemsida med annan byrå, vi fick inte det vi förväntade oss. Smode löste detta på sex veckor på ett fantastiskt sätt.
Detta säger Joakim Kumlin, vd för Segmenta i Kista utanför Stockholm. Han berättar att företaget ville möta den allt större efterfrågan på att handla på nätet och därför hade anlitat en annan byrå som lovat att bygga en riktigt stor webbshop.
-Vi behövde en modern webbshop med tiotusentals artiklar och ville dessutom vara preparerade inför framtiden.
Segmenta säljer profilprodukter med tryck eller brodyr av hög kvalitet. När företaget startade 1991 fanns ännu inget internet och sortimentet bestod av enbart golfbollar. Ett kvartssekel senare är situationen en annan och hanteringen av dagens produktmängd behöver vara enkel både för köparen och för säljaren.
-Som kund behöver du se vad företaget erbjuder och du behöver kunna hitta varan du söker. Som säljare behöver du presentera varorna på ett bra och säljande sätt. Hela kedjan från sök till betalning och leverans måste vara 100 procent säker och därtill smidig, säger Kim Holm på Smode.
För att inte samtliga produkter ska ligga huller om buller gäller det att sortera in dem i kategorier. Profilkläder för sig, presentartiklar för sig. Inom klädkategorin sorteras sedan tröjor för sig, kepsar för sig och så vidare. Så långt är det enkelt. Problemet i Segmentas fall var det stora antalet artiklar, och att kategorierna ofta överlappar varandra.
-Till exempel säljer Segmenta ett stort antal jackor av olika slag. Det är funktionsjackor, fleecejackor, softshelljackor med mera. Men dessa ville man samtidigt även presentera under respektive märke. Det var även sådana saker vi hade att lösa på kort tid.
Med en så stor webbutik behöver man även satsa på marknadsföring. Segmenta kände att de behövde vidareutbilda personalen och valet föll på Smode som redan tidigare levererat både IT-konsulttjänster och rådgivning till företaget. Därtill kommer e-postutskick som Smode nu regelbundet hjälper Segmenta med. Matilda Enqvist på Smode berättar:
-Vi hjälper dem med nyhetsbrev via systemet Paloma. Segmenta mejlar oss innehåll som vi stajlar till och skickar till deras kunder. Egentligen skulle de ha kunskapen att göra detta själva, men de hinner inte.
Att företag inte hinner är vanligt och Matilda rekommenderar denna tjänst för alla som vill kommunicera via e-post till nya och befintliga kunder.
-Vi hjälper dig att komma igång, vi vet ju vad som fungerar. Vi gör layoutmallen så att den matchar din hemsida och i vissa fall lär vi upp personal så att de kan sköta de löpande utskicken själva. I andra fall sköter kunden innehållet och vi utskicken. Ytterligare ett alternativ är så klart att vi sköter hela flödet från att intervjua till att skapa innehållet och skicka ut.
På Segmenta säger Jocke Kumlin att de är väldigt nöjda med nya webbshoppen. Vad gäller utbildning inom marknadsstrategier är man fortfarande mitt uppe i processen men har lärt sig mycket så här långt. Men varför valde de egentligen just Smode som leverantör?
-Vi känner Smode sedan länge och vet att Kim har hög kompetens och ställer upp när det är bråttom. Fördelen med att samarbeta med Smode är kunskapen och servicen. De ställer upp och jobbar hårt när det behövs.
Skulle ni på Segmenta kunna tänka er att rekommendera Smode för andra?
-Absolut.
Behöver du också hjälp med webbshop, marknadsföring, e-postutskick eller annat? Hör av dig till oss!
0171 - 510 50
0171 - 510 50