Smode har många kunder som anlitar webbyrån för annonsering via Google. Catharina jobbar med detta så gott som dagligen, ett jobb hon beskriver som att bevaka aktiekurser.
- Ja, det påminner faktiskt lite om börshandel, berättar Catharina. Vilka sökord och annonser får många klick? Vad händer hos konkurrenterna? Hur ska jag satsa för att nå ännu bättre resultat? Det är spännande och väcker tävlingsinstinkten.
Catharina gick i vintras en tvådagarskurs hos Google för att förbereda sig inför tentorna. Därtill behövde hon plugga in cirka tusen sidor. Googles litteratur i ämnet är gedigen.
- Sanningen är att jag trodde att jag skulle kunna ta detta på talang. Jag är proffs på att plugga och har jobbat med sökord i ett par år. Men jag insåg snabbt att så enkelt är det inte. Det här systemet är mycket mer komplext än man kan tro.
Framför allt var det Googles detaljkunskap som var en utmaning. Liksom den amerikanska stilen på tentorna, med flervalsfrågor i stället för analytiska svar.
- Ja, ibland var svarsalternativen konstiga och då var det i princip som att fylla i en tipskupong. Eller så frågar de om detaljer, som kanske är självklara men som man inte nödvändigtvis håller reda på utantill.
Ansträngningen gav resultat och Catharina tog sig till slut igenom tentorna med toppbetyg. En riktigt skön känsla, säger hon.
Innebär det här nu att du även kan spetsa våra kunders annonskampanjer?
- Men självklart! Direkt in på plats nummer ett i Google, allihopa, skämtar hon. Nja, en certifiering garanterar att man vet vad man håller på med, det är helt säkert. Vi når också väldigt goda resultat i många av våra kampanjer. Men för att det ska lyckas krävs också att vi får möjlighet att jobba med kampanjerna kontinuerligt, att utveckla dem vartefter vi får mer statistik från Google.
Och produkter eller tjänster som folk söker efter?
- Absolut. Till priser folk är beredda att betala. Där spelar webbplatsen en nyckelroll, det gäller att locka kunden till köp.
Ett råd till kunder som funderar på Google-annonsering?
- Satsa hellre på några få produkter om du har en begränsad budget, i stället för hela sortimentet. Och hellre dyrare produkter - att annonsera om småprylar ā 5 kronor när klicket kanske kostar 7,50 är naturligtvis ingen vits.
0171 - 510 50
0171 - 510 50
Inga kommentarer.