Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization), är ett samlingsnamn för olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer.
Sökmotorn Google anses i allmänhet idag vara den viktigaste sökmotorn att sökmotoroptimera för. Google använder sig bland annat av en algoritm som kallas PageRank (en skala 0–10) för att mäta vilken status en viss sida har på nätet och vilket förtroende Google har för en viss webbplats.
Metoder för sökmotoroptimering
En vanligt förekommande uppdelning av tekniker för sökmotoroptimering är mellan onpage- och offpage-metoder.
Onpage-metoder
Sökmotoroptimering onpage går traditionellt ut på att modifiera den egna webbsidan och webbplatsen så att den tilltalar rangordningsalgoritmerna. Denna typ av sökmotoroptimering kan inkludera sådant som
- att nämna viktiga nyckelord högt upp på sidan
- att formatera rubriker med HTML-taggar som h1, h2 eller h3 och se till att inkludera viktiga nyckelord i dessa rubriker
- att använda unik text i title-taggen på varje sida på sajten och se till denna text överensstämmer, dels med h1-rubriken, dels med den länktext som används internt på webbplatsen. Läs om hur du ändrar titel-taggen.
- att vid användning av bilder skriva ut nyckelorden i text, inte enbart med grafiska bilder
- att länka internt med sökorden som s.k. ankartext (länkad text).
Offpage-metoder
Sökmotoroptimering offpage handlar om att öka sidans tillgänglighet från andra webbplatser. Ifall det finns många länkar från andra relevanta sidor så stiger sidan i aktning hos sökmotorn. Alltså är det viktigt
- att få andra webbsidor, främst sådana som behandlar samma ämne, att länka till sidan som ska sökmotoroptimeras
- att se till att sidan kommer med i erkända länkkataloger
- att ankartexten som används i länkarna är relevant sett till sidans innehåll och de sökord man optimerar mot.
Inga kommentarer.