Tips när du utformar en logotyp
- Logotypen ska förmedla vad företaget står för
- Den ska förmedla rätt känslor och värden (billigt, kvalité osv)
- Utgå från vad som tilltalar dina kunder och inte det du tycker är snyggt
- Logotypen ska vara tidlös (räkna med att ha samma i 10-20 år)
- Logotypen ska fungera på en liten penna samt på en husfasad
- Logotypen ska fungera i svartvitt och i färg
- Hur ser konkurrenterna ut? Stick ut lagom men se till att man ser vad företaget jobbar med.
- Fundera vad olika färger står för och anpassa detta till vilka dina kunder är.
- Ha inte för mycket text, ingen hinner läsa
- Ha inte för avancerade sympoler och undvik helst bilder
- Tänk på att färger kan ha olika betydelse i olika länder och kulturer.
- Testa logotypen genom att skriva ut den och betrakta den på olika avstånd
- Testa din logotyp tillsammans med andra logotyper i samma branch och jämför.
Kontakta oss för mer information.