Utbildningar
Just nu erbjuder vi endast online-utbildningar. Kontakta oss för mer information. 

Vanliga frågor


  • Behörigheter

  • Administratör eller Huvudadministratör?

    Vad är det för skillnad mellan Administratörer och Huvudadministratörer i kontrollpanelen?

    Användare med behörighet HUVUDADMINISTRATÖR får se och göra allt per default. Användare med behörighet ADMINISTRATÖR får å andra sidan inte tillgång till något alls per default. Detta är bara en förberedande behörighet.

    Vi hjälper dig

    Att tilldela behörigheter kan vara krångligt och det finns risk att man öppnar upp verktygen för vanliga besökare så att dessa kommer åt att redigera på hemsidan. Kontakta därför oss på Smode om du är intresserad av att ha olika behörighetsnivåer på hemsidan.

  • Behörighet åt administratör

    Hur gör jag för att tilldela en administratör behörighet att redigera på utvalda sidor?

    För att sätta behörigheter till en lagadministratör gör man följande:
    1. Skapa ett konto åt personen ifråga via KONTROLLPANELEN / Användare. Tilldela behörigheten Administratör.
    2. Gå till lagets sida (i den ordinarie menyn)
    3. Klicka på VERKTYG för att veckla ut dess panel, välj Avancerat
    4. Rulla ned till boxen Administrationsbehörighet. Klicka på dessa rubrik för att visa innehållet.
      1. Under rubriken Redigera text, egenskapen Enskild användare:
      2. Skriv in en del av administratörens namn, t.ex. "joh", vilket får systemet att söka bland alla användare via en s.k. auto-complete.
      3. I namnförslagen som kommer upp klickar du på administratören ifråga
      4. Administratörens namn kommer nu att visas i rutan.
      5. ...rulla vidare ned och uppreda detta för underrubrikerna Skapa undersida samt Avancerat (men ej för Radera och Flytta).
    5. SPARA

    Detta gör att personen ifråga får en grundläggande administratörsbehörighet som från början inte tillåter några direkt ingrepp på hemsidan.
    Därefter, i steg 2, tilldelas en särskild behörighet/undantag som innebär att utvald person får tillgång till utvald sida/verktyg.
  • E-mejladresser

  • Kan jag byta namn på mitt e-postkonto?

    Jag har idag exempel@smode.se som e-postadress men skulle vilja ändra till exemplet@smode.se, går det?

    För att ändra namn på ett e-postkonto måste vi skrota det gamla kontot och därefter skapa ett helt nytt -- vi kan tyvärr inte byta namn på ett befintligt konto. I samband med en sådan skrotning kommer alla tidigare mejl att raderas. Därför är det viktigt att du spar ned ev. viktiga mejl lokalt innan vi genomför detta.

    Alias
    Till ett e-postkonto kan man koppla alias. Detta innebär att du har en adress som är huvudkonto (exempel@smode.se) och till detta konto kan man lägga till ett eller flera alias (exemplet@smode.se). Det betyder att båda adresserna fungerar att skicka mejl emot, men att huvudkontot (exempel@smode.se) fungerar som avsändare.
  • Google-karta

  • Vart finns koordinaterna?

    Hur hittar jag koordinaterna till google-kartan på min hemsida?

    För att hämta koordinater gör följande:
    1. Gå till www.hitta.se
    2. Sök fram den gata/plats du vill placera på hemsidan
    3. Klicka på "fler kartfunktioner" i övre högra hörnet på kartan (på hitta.se)
    4. Klicka på "SOS - Visa koordinater"
    5. Ett kryss visas på kartan
    6. Flytta krysset till önskad plats
    7. Kopiera Koordinaterna (decimal) i den lilla blå rutan
  • Inloggning

  • Inloggningsrutan är borta.

    Var hittar jag inloggningsrutan på min hemsida?

    Detta kan variera beroende på hur just din hemsida är uppbyggd.
    Börja med att testa att lägga till /admin efter domännamnet,
    t.ex. www.smode.se/admin.
  • Länkar & pdf:er

  • Infoga PDF?

    Hur infogar jag en PDF i ett nyhetsinlägg?

    Infoga PDF-filer

    För att infoga en PDF gör du nästan likadant som när du infogar en länk, skillnaden är att du laddar upp en fil istället för att skriva in en webbadress.

    Skapa en länk/ infoga PDF

    1. Ta fram sidan i Redigeringsläge.
    2. Markera den text eller bild som du vill länka.
    3. Klicka på Länkikonen.
    4. Källa: Välj i rullisten "http://” eller "mailto:”, skriv webbadressen/e-postadressen i fältet bredvid.
    5. För att länka till dokument klicka upp filhanteraren.
    6. Mål: Välj Nytt fönster om länken ska öppnas i ett nytt fönster.
    7. Klicka Ok.
    8. Eller klicka på länkikonen för länkar till sidor på er
    9. egen webbplats och bläddra i rulllisten fram den sida
    10. du vill länka till.
    11. Klicka Ok.
    12. Klicka Uppdatera.
    13. Testa att länken fungerar.

        

  • Snabba tips

  • Statistik?

    Vart hittar jag statistiken på hemsidan?

    1. Logga in
    2. Gå till kontrollpanelen
    3. Klicka på statistik (se bild nedan)

       

  • Sökmotoroptimering

  • Hur ändrar jag titel-taggen?

    Hur gör jag för att ändra titeln på en sida?

    Ändra på befintlig sida

    För att ändra en befintlig sidas titel gör du så här:
    • Logga in
    • Gå till sidan
    • Klicka på Verktyg/Redigera/Avancerat
    • Under Sökmotoroptimering fyller du i Sidans titel.
    • Klicka på Spara/Uppdatera
    Öppna sidan i redigeringsläget.Klicka på VERKTYG och välj AVANCERAT.Under grundinformation skriver du in titeln i fältet SIDANS TITEL.Klicka på UPPDATERA SIDA

    När du skapar sidan

    När du skapar en ny sida så skriver du in titeln direkt. Se bild.
    Sidans titel anger du när du skapar sidan. På befintlig sida ändrar du titeln under Verktyg/Redigera/Avancerat.

Matilda Enqvist

0171 - 510 50

Support

0171 - 510 50


Kunduppgifter
Jag godkänner att denna information får hanteras av Smode Webbyrå enligt deras integritetspolicy
 
Skicka
856
858